sekci PVS označené jako „Služby pro orgány veřejné moci“ je umístěn publikační formulář, pomocí kterého může oprávněný subjekt věstník odeslat ke zveřejnění a dále také doplnit další přílohu k již zveřejněnému věstníku. Stejným formulářem může oprávněný subjekt požádat o smazání věstníku z PVS Podrobnosti práce s formulářem i seznam oprávněných subjektů jsou popsány v návodu umístěném na stejném místě a kromě toho jsou též součástí Technické přílohy 5 tohoto Provozního řádu. Oprávněný subjekt má alternativně možnost odeslat věstník ke zveřejnění v podobě datové zprávy odeslané pomocí aplikace třetí strany do aditivní datové schránky označené „Automat PVS (Ministerstvo vnitra)“. ID této schránky je „uur3q2i“. XSD schéma pro odeslání datové zprávy s žádostí o zveřejnění i smazání věstníku je zveřejněno na stejném místě a kromě toho je též součástí Technické přílohy 5 tohoto Provozního řádu. Po dodání datové zprávy do uvedené aditivní datové schránky dojde, po nezbytné kontrole oprávnění a formální správnosti, k automatickému zveřejnění, resp. smazání věstníku. Životní situace Portál veřejné správy umožňuje zveřejnění popisu životních situací ve struktuře, kterou předepisuje vyhláška č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup. V sekci PVS označené jako „Služby pro orgány veřejné moci“ je umístěn publikační formulář, pomocí kterého může oprávněný subjekt odeslat ke zveřejnění popis životní situace. Stejným formulářem může oprávněný subjekt požádat o úpravu či smazání popisu životní situace z PVS. Podrobnosti práce s formulářem jsou popsány v návodu umístěném na stejném místě a kromě toho jsou též součástí Technické přílohy 5 tohoto Provozního řádu. Oprávněný subjekt má alternativně možnost odeslat popis životní situace ke zveřejnění v podobě datové zprávy odeslané pomocí aplikace třetí strany do aditivní datové schránky označené „Automat PVS (Ministerstvo vnitra)“. ID této schránky je „uur3q2i“. XSD schéma pro odeslání datové zprávy s žádostí o zveřejnění i smazání popisu životní situace je zveřejněno na stejném místě a kromě toho je též součástí Technické přílohy 5 tohoto Provozního řádu. Oprávnění ke zveřejnění popisu životní situace mají všechny orgány veřejné moci. Pokud konkrétní subjekt nemá přiděleno právo zveřejnit informaci, může si o něj zažádat s pomocí formuláře „Žádost o přidělení práv“. Popisy životních situací jsou též vkládány a upravovány redakcí PVS. Rejstříková data Sekce „Rejstříky“ slouží ke zveřejnění strukturovaných údajů v podobě, která dovoluje jejich uživatelsky přívětivé zobrazení, filtrování i datový export. Jedná se o rozšíření původní funkcionality zveřejňování tzv. povinně zveřejňovaných informací, která nabízí orgánům veřejné moci možnost zveřejňovat nejrůznější nestrukturované dokumenty v takové podobě, v jaké jim to ukládá platná legislativa. Oproti povinně zveřejňovaným informacím umožňují Rejstříky zveřejňovat skutečná „data“, tedy strojově zpracovatelné informace Každý orgán veřejné moci může požádat Správce PVS o založení nového rejstříku v této sekci PV. Z technického pohledu je nutným předpokladem pro založení rejstříku poskytnutí struktury dat pro tento konkrétní rejstřík v podobě XSD definice. Vzorová ukázka takové definice je součástí dokumentace. V každém rejstříku může z principu zveřejňovat záznamy každý držitel datové schránky orgánu veřejné moci, ale i právnická či fyzická osoba, které publikování povolí Správce PVS. Údaje ke zveřejnění jsou zasílány datovou zprávou, obsahující strukturovaná XML data odpovídající XSD definici příslušného rejstříku, do publikační datové schránky „Automat PVS (Ministerstvo vnitra)“. Detailní popis, jak připravit údaje ke zveřejnění jsou také součástí dokumentace. Popisy, jak definovat nový rejstřík a jak publikovat záznam do existujícího rejstříku, jsou uvedeny v online dokumentaci zde: https://portal.gov.cz/portal/obcan/rejstriky/ogd/x-ogd-howto.html. Texty zákonů PVS umožňuje vyhledávání informací v databázi legislativních norem a zákonů právního informačního systému ASPI. Řešení umožňuje vyhledávání v databázi legislativních norem a zákonů. Vyhledání probíhá podle čísla normy nebo fulltextově. Struktura výběru je odvozena od stávajících parametrů systému ASPI. Texty legislativních norem jsou poskytovány ve znění platném a účinném ke dni zobrazení. Seznam užitečných odkazů a další informace PVS zobrazuje základní informace o České republice, Evropské unii a dále také seznam dalších užitečných odkazů. Tyto informace jsou vkládány a udržovány ze strany redakce PVS. Seznam držitelů datových schránek Seznam fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku, zkráceně označovaný jako Seznam držitelů datových schránek je zveřejňován na základě ustanovení § 14b Zákona. Výčet zveřejněných údajů je přímo definován v § 14b, odst. 3 Zákona. Seznam držitelů datových schránek je v pravidelných intervalech aktualizován na základě dat ISDS. Délku intervalu je Provozovatel oprávněn upravit s ohledem na aktuální provozní zatížení ISDS, nicméně aktualizace musí být provedena nejméně jednou za 24 hodin s výjimkou plánovaných odstávek. Fyzická osoba, která ve smyslu § 14b odst. 4 Zákona má zájem o likvidaci o ní zveřejněných údajů v Seznamu držitelů datových schránek, může tento úkon učinit prostřednictvím klientského Portálu datových schránek v části „Nastavení“. Jak je uvedeno v předchozím odstavci, likvidace údajů je provedena nejpozději do 24 hodin. Údaje o držitelích datových schránek fyzické osoby, podnikající fyzické osoby, právnické osoby, soudního exekutora a notáře jsou pravidelně aktualizovány na základě dat vedených v ISDS. Provozovatel zajišťuje aktualizaci dat nejméně jednou za 24 hodin. Údaje o držitelích datových schránek orgánu veřejné moci z oblasti státní správy a samosprávy jsou čerpány z Jednotného identitního prostoru (JIP) v takové podobě, jak je o sobě konkrétní subjekt poskytl. Pod odkazem „Sestava dle § 5 z.č. 106/1999 Sb.“ je vždy uvedeno, zda zveřejněné údaje byly ověřeny subjektem či dosud ne. Pro poskytnutí ověřených údajů a jejich následnou aktualizaci slouží servisní formulář, umístěný pod odkazem „Provozní dokumentace“, viz https://seznam.gov.cz/ovm/welcome.do?part=documentation. 3. Webové formuláře na PVS s možností přímého odeslání do datové schránky Subjekty, které jsou oprávněny publikovat formuláře elektronického podání, mohou volitelně připravit formulář ve formátu ZFO tak, že jej běhové prostředí PVS interpretuje a prezentuje návštěvníkům v online HTML podobě. Výhodou takového postupu je, že návštěvník není nucen formulář stahovat na svůj počítač a tam jej otvírat pomocí příslušné aplikace, resp. doplňku. Další užitečnou vlastností PVS je možnost odeslání strukturovaných dat z takového formuláře přímo do datové schránky příjemce elektronického podání. Autor formuláře může tuto možnost aktivovat jednoduchým způsobem v aplikaci pro návrh formulářů ZFO (Software602 Form Designer). Třetí specifickou funkcí PVS, která může být využita ve formuláři, jsou webové služba „GetInfo“ a „SearchSubject“, které na základě vstupních parametrů vyhledají držitele datové schránky v Seznamu datových schránek a vrátí informace o příslušném subjektu. Všechny tři výše uvedené funkce jsou popsány v dokumentaci, která je součástí Technické přílohy 5 tohoto Provozního řádu. 4. Autentizační služba PVS Autentizační služba PVS slouží k autentizaci uživatelů jiných informačních systémů veřejné správy na základě ověření identity uživatele v identitním prostoru datových schránek. Kromě potvrzení o úspěšném přihlášení poskytuje služba se souhlasem uživatele též jeho identifikační údaje, jako je např. jméno, příjmení, typ uživatele, typ datové schránky, údaje o datové schránce apod. Přihlášením se do informačního systému veřejné správy za pomoci autentizační služby nedochází k přihlášení do datové schránky ve smyslu § 17, odst. 3 Zákona. Informační systém veřejné správy může autentizační službu PVS využívat na základě registrace schválené Správcem PVS. Technická specifikace Autentizační služby PVS tvoří Technickou přílohu 7 tohoto Provozního řádu. Funkčnost Autentizační služby lze kombinovat s Odesílací bránou ISDS, viz část II, kap. 7 tohoto Provozního řádu. Všechny informační systémy veřejné správy, které mají platnou registraci k využití Autentizační služby PVS, mají zároveň rovnou registrováno též využití Odesílací brány ISDS. Podmínky využívání autentizační služby PVS Ministerstvo vnitra z pozice Správce PVS stanovuje následující podmínky využívání autentizační služby PVS (dále jen AS). a) AS slouží výhradně k identifikaci a autentizaci uživatelů jiných informačních systémům veřejné správy. b) ISVS je veden v Informačním systému o ISVS, který spravuje Ministerstvo vnitra na základě ustanovení § 4, odst. 1, písm. h) zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy ve znění pozdějších předpisů. c) ISVS může využívat AS na základě registrace potvrzené Ministerstvem vnitra. d) Správce ISVS žádá o registraci svého ISVS pro použití prostřednictvím formuláře zveřejněného na Portálu veřejné správy. O registraci může požádat pouze orgán veřejné moci. e) Správce ISVS zajišťuje taková bezpečnostní pravidla a opatření, aby nedošlo ke zneužití osobních či přihlašovacích údajů uživatelů datových schránek. f) Správce i provozovatel ISVS zajišťuje, aby AS byla využívána v souladu s technickou specifikací AS a Provozním řádem ISDS. g) Správce ISVS zodpovídá za škodu způsobenou v souvislosti s využíváním AS. Správce ISVS se odpovědnosti zprostí, prokáže-li, že škodě nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které na něm lze spravedlivě požadovat. h) Ministerstvo vnitra je oprávněno pozastavit využívání AS tomu ISVS, u kterého by hrozilo zneužití AS, v důsledku kterého by mohla být ohrožena bezpečnost přihlašovacích či osobních údajů uživatelů datových schránek nebo provoz PVS či ISDS jako takového. i) Správce ISVS zodpovídá za nakládání s osobními údaji uživatelů datových schránek, které získal prostřednictvím AS. Správce ISVS podléhá příslušným ustanovením zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. j) Správce ISVS je povinen nahlásit Správci PVS jako bezpečnostní incident každý pokus o získání nebo zneužití informací souvisejících s přístupovými nebo osobními údaji uživatelů datových schránek nepovolanou osobou. Nahlášení se provádí na infolinku datových schránek a portálu veřejné správy – technickou podporu. k) Správce ISVS provede ve spolupráci s provozovatelem PVS před zahájením využívání AS akceptační testy, během nichž budou prověřeny všechny operace komunikace s AS. Test bude proveden ve veřejném testovacím prostředí PVS. Provozovatel PVS na vyžádání poskytne testovací scénář a sdělí možný termín provedení testu. v případě neúspěšných testů je Správce PVS oprávněn poskytování služeb AS odepřít. Stejné testování je Správce ISVS povinen zajistit i během využívání AS, pokud provede v ISVS takové změny, které by mohly mít na komunikaci s PVS a ISDS podstatný dopad. l) Správce ISVS bere na vědomí, že neposkytne-li MV nový certifikát své aplikace s předstihem nejméně 30 dnů před expirací zaregistrovaného certifikátu, vystavuje se riziku dočasné nefunkčnosti autentizace. IV. Kontakty Správce: Ministerstvo vnitra České republiky Odbor eGovernmentu Náměstí Hrdinů 3, 140 21 Praha 4 Provozovatel: Česká pošta, s.p. Odbor rozvoje produktů a služeb eGovernment Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1 Informační zdroje: Správce provozuje informační webové stránky projektu na adrese: www.datoveschranky.info Součástí služeb informačních webových stránek je RSS kanál, kterým jsou publikovány všechny aktuality týkající se nových funkcí, provozních sdělení i jiných oznámení správce ISDS. Adresa RSS kanálu je tato: https://www.datoveschranky.info/rss-id34668/- /asset_publisher/rEkEgHJ6xQTG/rss?p_p_cacheability=cacheLevelPage Primárním kontaktním místem pro uživatele datových schránek i Portálu datových schránek je v případě obtíží či nejasností telefonická linka +420 270 005 200, provozovaná v pracovní dny od 8 – 18 hodin. V. Technické přílohy Technická příloha 1: Popis XML struktury obálky datové zprávy Technická příloha 2: Popis rozhraní pro komunikaci ISDS s Agendovými Informačními Systémy (AIS) třetích stran (Elektronické spisové služby, agendy, rejstříky, DMS, ERP apod.). Technická příloha 3: Popis rozhraní ISDS pro příjem změnových údajů od povinných subjektů ze Zákona. Technická příloha 4: Popis XML schématu pro komunikaci elektronických spisových služeb navzájem. Technická příloha 5: Dokumentace PVS Technická příloha 6: Popis Přístupového rozhraní pro poskytovatele internetových služeb. Technická příloha 7: Popis Autentizační služby PVS.